Scrisoare deschisă
 către Primăria Cluj: Parkingul Kogalniceanu

SCRISOARE DESCHISĂ

Stimați cetățeni ai Clujului,
Stimaţi riverani şi vecini ai Squarului Universităţii şi Străzii Kogălniceanu

Stimați reprezentanți ai Primăriei și Consiliului Local,
Stimate domnule Primar Emil Boc,


Semnatarii prezentei scrisori deschise anunţăm deschiderea unei noi serii de dezbateri publice pe marginea reamenajării străzii Kogălniceanu şi a scuarului Universităţii şi cerem analizarea oportunității / tuturor posibilităţilor de realizare a unei parcări sub- sau supraterane, în vecinătatea zonei centrale înainte de a se demara proiectul unui parking subteran sub Strada Kogălniceanu pentru a fi aleasă varianta optimă atât sub aspectul calităţii spaţiului urban cât şi sub aspect economic.

Considerăm că politicile existente de pietonalizare a centrului istoric al Clujului se contrazic cu intenţia de a construi parcarea în cauză deoarece construcţia va atrage trafic auto în loc să îl descurajeze.

Observând structura traficului din zonă - trafic intens şi dinamic, dimineaţa şi după-masă, 5 zile pe săptămână (studenţii şi universitarii, elevii care vin la licee, părinţii care îşi lasă şi îşi iau copiii de la şcoală), decizia de a investi resurse publice considerabile într-o parcare subterană, care ar urma sa fie exploatată inegal de către categoriile enumerate mai sus, este una greşită. Paractic, instituţiile din zonă vor tinde să monopolizeze utilizarea parcării prin sistemul de abonamente prevăzut. În acest fel investiţia realizată va fi practic un cadou din bani publici făcută unor instituţii precum Universitatea, în loc să beneficieze de ea toţi cetăţenii Clujului.

Totodată, dezbaterea publică din data de 16.02.2012 din Sala de Sticlă a Primăriei, pe tema reamenajării Străzii Kogălniceanu, a fost insuficientă, iar problemele ridicate de cetăţeni, specialişti (arheologi, urbanişti, arhitecţi) şi reprezentanţi ai organizaţiilor profesionale (Ordinul Arhitecţilor şi Registrul Urbaniştilor) şi din mediul asociativ local au fost insuficient documentate şi nu au fost luate în considerare. Printre problemele ridicate în cadrul dezbaterii s-au numărat:

  • punerea sub semnul întrebării a necesităţii pietonizării integrale a străzii Kogălniceanu
  • coordonarea realizării de parcări în zona centrală cu studiul de trafic din 2005, care propune variante alternative (intrarea Hajongard, Piaţa Avram Iancu, Piaţa Mihai Viteazu) sau cu oportunitatea realizării unei parcari în faţa catedralei Greco-Catolice
  • încurajarea funcţiunilor comerciale în curţile riverane care permit accesul public
  • prezenţa vestigiilor arheologice, care ridica costurile investiţiei şi timpul de realizare
  • prezenţa arborilor maturi care ar urma să fie tăiaţi de pe strada Kogălniceanu, una dintre puţinele străzi cu arbori maturi din Cluj, a căror salvgardare a fost afirmata de către primarul interimar Radu Moisin ca urmare a cerinţelor cetăţenilor
  • ineficienţa economică a unei parcări subterane cu un număr relativ mic de locuri (144) sub aspectul cost/loc de parcare

Deşi aceste aspecte au fost discutate, declaraţia domnului primar Boc (vezi și http://www.stiridecluj.ro/politic/parkingul-subteran-cu-140-de-locuri-de-pe-strada-kogalniceanu-universitatii-prinde-contur-video) de a demara studiile de specialitate şi licitaţia necesare construirii Parkingului de pe strada Kogălniceanu nu le ia în considerare.

Pe lângă implicarea cetăţenilor, reamintim autorităţilor şi contribuţia organizaţiilor profesionale şi nonguvernamentale la acest proiect:

  • Ordinul Arhitecţilor şi Registrul Urbaniştilor au emis o scrisoare deschisă ca urmare a dezbaterii din 16.02.2012 manifestându-şi îngrijorarea faţă de netransparenta procesului de demarare a proiectului şi recomandând ca parcajele majore să se realizeze în exteriorul incintei medievale.
  • Asociaţia Kelemen Lajos pentru Ocrotirea Monumentelor a demarat un proiect de participare publică „Pietonalizarea străzii M. Kogălniceanu din Cluj-Napoca - Crearea unei platforme între administraţie, specialişti şi sfera civilă” finanţat de Uniunea Arhitecţilor.
  • Grupul pentru Acţiune Socială a solicitat primăriei într-o notă de protest din 29.09.2011 să găsească alternative pentru locaţia Parking-ului „pentru a nu sărăci funcțional și estetic probabil cea mai frumoasă stradă din centrul orașului” şi pentru a nu fi tăiaţi arborii seculari

Prin prezenta scrisoare invităm cetăţenii, autorităţile şi organizaţiile profesionale şi non-guvernamentale la o nouă dezbatere pe tema reamenajării străzii Kogălniceanu, vineri 9 noiembrie, ora 13:00 în faţa Universităţii.

Semnează petiția!

 
 

2 comentarii:

Vasian Adrian-Victor
4 Nov 2012 - 03:06 pm

O idee mai buna ar fi cumpararea uneor case din zona impreuna cu spatiile acestora si folosirea acestor spatii ca si parcari.

Lotreanu Monica
25 Feb 2013 - 11:10 pm

Posibil, numai ca lucrarile de infrastructura subterana "motivizeaza" mai abitir edilii decit cumpararea de imobile. Motivizarea reprezinta cel mai nou termen intrat in lexicul limbii romane, gratie exprimarii recente, in public, a unui fruntas pedele...
Presupun ca ar trebui sa semnam petitia, dar ma intreb daca astfel de decizii nu trebuie sa fie fundamentate pe analize de trafic, pe masuratori in amplasamente similare etc. etc.