Sibiel – cultura construită: Concursul pentru Amenajarea spaţiului public din centrul localităţii Sibiel

Concursul pentru Amenajarea spaţiului public din centrul localităţii Sibiel, oraşul Sălişte, judeţul Sibiu, și-a desemnat câștigătorii.

Promotorii concursului, Primăria Sălişte, Asociaţia Sibiel 2000 şi Ordinul Arhitecţilor din România, împreună cu organizatorii, Ordinul Arhitecţilor din România (Filiala Teritorială Sibiu-Vâlcea) în colaborare cu Fundaţia Heritas (Sibiu) și arh. Mirela Weber (Viena, Austria), au lansat un concurs de arhitectură într-o singură fază, deschis concurenţilor din România, dar şi celor din statele membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţia Elveţiană.

Modelul avut în vedere pentru abordarea intervenţiilor în mediul rural este experienţa asociaţiei austriece LandLuft, care încurajează comunele să discute şi să se preocupe de „cultura construită”, respectiv de propriul lor viitor.

Concursul a avut la bază ideea unor locuitori ai satului Sibiel de a amenaja spaţiul public din centrul satului cu un loc de joacă pentru copii şi regândirea spaţiului din jurul monumentului eroilor căzuţi în cele două războaie mondiale. Din contactul cu câțiva arhitecți a rezultat oportunitatea implicării locuitorilor satului, arhitecților și administraței publice în organizarea unui concurs de arhitectură pentru realizarea unor intervenții adecvate în satul Sibiel.

Prin concurs s-a urmărit crearea unui spaţiu care să preia elemente de identitate, distinctive arhitectural, istoric şi social ale Mărginimii Sibiului si crearea unui element cu care sătenii să se identifice. De asemenea, s-a urmărit ideea integrării celor trei mici comunităţi locale (Sibiel-Vale-Fîntînele), astfel încât concursul să devină un factor declanşator al unor procese de dezvoltare ulterioară ce vor contura unitatea acestui ansamblu rural foarte coerent, cel mai valoros patrimoniu construit din Mărginime, momentan neprotejat ca ansamblu.

Fondul de premii în valoare de 12.200 lei a fost pus la dispoziţie din Timbrul de Arhitectură de către Ordinul Arhitecţilor din România, Primăria oraşului Sălişte finanţând serviciile de proiectare ulterioare.

Juriul a fost format din: 

  • Horaţiu Răcuciu – primar Sălişte;
  • Aurel Pau –preşedinte, Asociaţia Sibiel 2000;
  • drd. arh. Mirela Ileana Weber, Austria – preşedintele jurului;
  • prof. dr. Gerhard Stadler – Universitatea Tehnică din Viena, Austria;
  • arh. Peter Schneider – Schneider&Lengauer Architekten, Austria;
  • dr. arh. Vera Marin – ATU, Asociaţia pentru Tranziţie Urbană;
  • arh. Ernö Bogos – OAR

La concurs s-au înscris 25 de proiecte din toată ţara. Câştigătorii concursului sunt, în ordinea premiilor:

Premiul ISC SPINDLER PROIECT SRL - Sibiu, arh. Eduard Spindler; COAUTORI: arh. stagiar Alexandra Onea, arh. stagiar Adrian Cordunean

 

Premiul IIWolfhouse Productions - Bucuresti (Tamina Lolev, Cristina Zlota, Iulian Canov, Vlad Stoica), Easternworks - Brasov (Creosteanu Liviu, Mihat Mark-Lorant), Florin Cobuz - Bucuresti

 

 

Premiul IIISC GETRIX SRL - Craiova, arh. Mihai Radu Trif, COAUTORI: urb. Adela Trif; COLABORATORI: arh. Leontin Nicolae Trif, arh. Bogdan Ruxanda

 

Toate proiectele pot fi vizualizate pe pagina concursului.

De asemenea se va organiza un eveniment special de decernare a premiilor, unde vor fi invitaţi toţi arhitecţii participanţi la concurs, sătenii, precum şi alte oficialităţi. În cadrul acestui eveniment vor fi prezentate publicului larg, printr-o expoziţie, toate proiectele înscrise în concurs.


 
 
 

18 comentarii:

Cristea Laura
21 Feb 2013 - 07:13 pm

Inca un concurs in care primul loc este de o evidenta ne-calitate. In procesul verbal al jurierii, publicat pe site-ul concursului, recomandarile juriului pentru primul loc sunt absolut rusinoase, si descriu exact motivele pentru care acest proiect nu ar trebui sa prinda forma si sa mutileze odata pentru totdeauna fata Sibielului. Pe langa lipsa oricaror specificatii legate de buget (desi era o cerinta stricta si clara a temei de concurs), proiectul nu creeaza nici un spatiu calitativ de joaca pentru copii (alta cerinta clar mentionata a temei) , nu are grija vegetatiei, al iluminarii nocturne, al signalisticii, si nu creaza nici o identitate pentru Sibiel sau locuitorii lui. Este o amenajare mediocra si superficiala care s-ar putea potrivi in orice cadru urban, in nici un caz in Sibielul care dorea sa fie un exemplu al "culturii construite" in satele din marginime. Sper ca lucrurile sa nu ramana asa si sa luam cu totii atitudine pentru ne-construirea acestui proiect incomplet si neprofesionist, pentru nepervertirea "culta" a mediului rural, publica si in vazul neputincios al arhitectilor.

Iulian Canov (Wolfhouse Productions)
22 Feb 2013 - 02:21 pm

@Cristea Laura, Comentariul tau este corect din punctul meu de vedere, sunt sigur ca parerea ta este impartasita de multi altii.

Pentru ca lucrurile sa nu rmana asa (dupa cum spui si tu), trebuie notificati si organizatorii concursului despre parerea publicului (specialist sau nu). Organizatorii sunt Fundatia Heritas, Sibiu si OAR.

Tu si cei care doresc sa ia atitudine o pot face trimitand comentarii (inclusiv acest comentariu) la adresele de email ale organizatorilor: office@heritas.ro si contact@oarsbvl.ro

De asemenea, Regulamentul de concurs prevede contestarea rezultatelor (pe probleme procedurale) care se poate face pana azi (inclusiv) la adresele: office@heritas.ro si anamaria.paraian@heritas.ro.

La fel ca tine, si noi speram ca lucrurile sa nu ramana asa.

Iulian Canov / Wolfhouse Productions
23 Feb 2013 - 09:18 pm

@ Laura Cristea. Sunt de acord cu ceea ce ai scris in comentariu.

Procesul verbal al juriului vorbeste mai mult despre neajunsurile proiectului castigator decat de punctele sale tari. De altfel, ca puncte forte ale proiectului sunt mentionate generalitati pe care banuiesc ca aproape toti participantii la concurs le-au rezolvat.
In plus, recomandarile juriului pentru proiectul castigator (din acelasi proces verbal), nu fac nici mai mult nici mai putn decat sa ceara o regandire a conceptului de amenajare si a solutiilor propuse. Acolo, pentru un proiect declatat CASTIGATOR, gasim formulari de tipul: "Soluționarea zonei de tranziție între parcajele pentru autocare și casele private trebuie reconsiderată" sau "locul de joacă trebuie reconsiderat și redesenat în detaliu" si "Se va prezenta o estimare verificabilă a bugetului.". Cum ai zis, proiectul declarat castigator nu prezenta un buget, element obligatoriu de tema.

In aceste conditii este greu sa intelegi de ce a fost aleasa castigatoare o astfel de solutie si este greu sa nu te gandesti ca poate si acest proiect a fost acordat "cu dedicatie", dar sub masca unui concurs. Cumva situatie asemanatore cu precedentul concurs, BCU CLuj. Macar acolo nu a fost acordat un premiu I.

Rezultatul acestui concurs reprezinta o mare deazamagire pentru toti cei interesati de spatiul public sau arhitectura de calitate in Romania. Pacat!

Iulian.
23 Feb 2013 - 09:19 pm

Aici nu functioneaza postarile?

Iulian.
25 Feb 2013 - 02:12 pm

Aha

Gabriel Rosca
26 Feb 2013 - 10:48 pm

@Iulian Canov
Concursul are in spate niste luni bune de munca (cam 7-8), intr-o echipa de cca 9-10 oameni, pentru pregatire si desfasurare. Toata organizarea, cu juriu, premii, simpozion preliminar etc au costat cca 9000 eur (dati de Ordin). Sa suspectezi ca premiul I a fost dat "cu dedicatie" in conditiile acestea este cam pripit. Primarul putea angaja proiectarea centrului Sibielului prin incredintare directa, fara sa organizeze un concurs. Nu avea nevoie de concurs nici pentru imagine. Intre timp, dupa jurizare, e convins ca a procedat foarte corect organizând un concurs, și vede deja un viitor concurs pentru centrul orașului Saliște.
Am fost prezent la jurizare in calitate de membru supleant si pot sa te asigur ca dezbaterile juriului au fost mature si pragmatice, iar decizia s-a luat în consens. Ceea ce poate nu transpare suficient de clar in procesul verbal al jurizarii.
Imi place formularea ta cu "In aceste conditii este greu sa intelegi de ce a fost aleasa castigatoare o astfel de solutie". Sunt de acord, nu e usor sa treci peste calitatea formala a proiectului castigator. Acelasi juriu a plasat proiectul vostru pe locul II. Are sens alaturarea? Juriul e consecvent?
Fiind de față la dezbaterile juriului, las deschisă în mintea mea opțiunea că proiectul câștigător este cea mai potrivită abordare a spațiului de amenajat; în pofida opoziției generate de roți de car care ies din pavaj și alte nedibăcii, neterminări și lipsuri ale proiectului.

Concursul in sine este de sustinut.
Faptul ca participi la un concurs este un angajament in care esti de acord sa te supui in cunoștiință de cauză judecatii unui anumit juriu. Sa nu fii de acord ulterior cu decizia juriului este o lipsa de consecventa.
Sa nu intelegi decizia juriului este diferit, dar ar trebui sa te preocupe sa o intelegi.

Iulian Canov
28 Feb 2013 - 12:57 pm

@Gabriel Rosca
"las deschisă în mintea mea opțiunea că proiectul câștigător este cea mai potrivită abordare a spațiului de amenajat"
Tot deschisa las si eu in mintea mea optiunea exprimata anterior, cea care a generat reactia dumneavoastra.

Nici eu, nici altii nu intelegem decizia juriului; desi va asigur, ne-am preocupat sa o intelegem.

Va doresc o zi buna.

PS Interesanta observatia Alinei Dumitru (mai jos).

Alina Dumitru
27 Feb 2013 - 04:03 pm

@Gabriel Rosca: Daca dvs. sustineti ca dezbaterile juriului au fost "mature si pragmatice", ca premiul I nu a fost acordat cu dedicatie, atunci,in baza raportului juriului care, mentioneaza niste lipsuri considerabile pt un proiect declarat castigator, se poate trage doar concluzia potrivit careia calitatea celorlalte proiecte este foarte scazuta. Ce puteti spune pe tema asta?

Gabriel Rosca
28 Feb 2013 - 01:52 pm

Nu, discuția nu este despre cât de slab/tare este un proiect. Sau altfel: cât de bine/slab prezentat sau complet este un proiect.
Ci că a fost premiat un concept pentru acel spațiu public.
Rămâne ca execuția și folosirea spațiului de către locuitori să confirme sau nu decizia juriului.
Vă propun ca deocamdată să creditați cel puțin minimal această decizie.

Simona Caranda
7 Mar 2013 - 10:51 pm

Stimate Gabriel Rosca
Dumneavoastra sustineti sa inteleg, ca si juriul , conceptul prezentat prin proiectul casigator al locului I, raportat la un spatiu public. Daca va referiti la un spatiu public oarecare, ales doar in scopul declarat al exhibarii conceptelor , fara ca el sa urmeze sa fie edificat in realitate, poate ca aveti dreptate, insa Sibielului nu i se va potrivi , decat daca autoritatile au in plan macar construirea unui buildingutz care sa flancheze si sa creeze o tranzitie "naturala" intre viitoarea "piata publica" si casele vechi , mai vechi de 100 de ani care inconjoara pe toate laturile ariei vizate. Cea mai noua cladire din zona vizata , este cea a Pavilonului(Caminul Cultural) , toate celelalte sunt asa cum am mai spus. Asadar intrebarile mele sunt mai multe : De ce juriul a ales sa fie atat de trufas cand a ales castgatorul? De ce juriul a fost si mai trufas cand a rapuns contestatorilor? Ce va face juriul in situatia in care se va dovedi ca proiectul nu este cel potrivit? Va fi la fel de trufas, va creea tuturor celor ca mine ca exista motivatii , care pe noi nearhitecti , sau ne - autoritati nu ne privesc?
Va asigur de intreaga consideratie , chiar daca nu am avut sansa sa va cunosc .

Simona Caranda
1 Mar 2013 - 12:07 pm

Am aflat toamna trecuta, ca urmeaza sa se desfasoare concursul. Din pacate locuiesc la Sibiel numai vara, in vacanta intr-una din casele ce strajuieste de mai bine de 100 de ani zona vizata de proiect.
M-am bucurat si m-am gandit ca Sibielul va avea parte de o transformare, care sa readuca parfumul fanului care se depozita iarna de localnici , deobicei in acest spatiu.
M-am bucurat dupa ce m-am informat cu privire la organizatori care printre altele au avut un proiect de restaurare a unei case vechi, cu materiale traditionale. M-am gandit ca in sfarsit unora din localnici li se va face rusine ca si-au placat soclurile caselor cu spartura de marmura sau ca si-au invelit acoperisurile cu tabla .
Bucuria mea s-a spulbrat astazi cand am descoperit, ca Sibielul meu si al altora ar putea deveni un spatiu GROBIAN. Desigur punerea in practica a proiectului castigator ar fi doar o continuitate a culorii cu care cladirea scolii din sat este din vara trecuta zugravita, cu spartura de marmura soclului casei din fata "spatiului", pardon a viitorului Centru Civic!
Sunt dezamagita si sunt hotarata sa protestez, asa cum se protesteaza mai nou in Romania, voi incepe pe Facebook!
Sper ca pentru acest proiect sa nu existe bani , sper ca acest proiect castigator sa nu fie finantat, pentru binele Sibielului!
Va multumesc pentru atentia pe care ati acorat-o mesajului meu
Simona Caranda

Iulian Canov / Wolfhouse Productions
1 Mar 2013 - 06:53 pm

Intervin din nou cu cateva observatii. Sper sa nu imi fie luate in nume de rau. Si sper sa ajute cumva discutia despre acest concurs si concururile de arhitectura in general.

1. Stiu/cred ca discutiile de aici sunt in afara concursului "Sibiel - Cultura construita". Cu alte cuvinte, nu este necesar ca parerile exprimate sa se refere numai la "aspecte procedurale" privind jurizarea. Deci, comentariile critice privind calitatea arhitecturala a proiectelor participante sunt bine venite si chiar de dorit - dupa parerea mea - pe acest forum de arhitectura.
Cu tot respectul, nu cred ca este locul vreunuia dintre noi sa spunem despre ce este discutia sau despre ce NU ar trebui sa se discute. Cred ca observatia/intrebarea Alinei Dumitru este una relevanta si interesanta.
Si mai cred ca te poti supune "in cunoștiință de cauză judecatii unui anumit juriu" chiar fara a fi de acord cu acestea, si asta fara a fi lipsit de consecventa.
Poate gresesc.

2. Am recitit comentariile de aici si tin sa precizez ca nici unde nu s-a discutat despre "calitatea formala", "cât de bine/slab prezentat" este proiectul. Pana acum prezentarea nedibace nu a fost comentata aici. Primul si singurul care ati facut referire la modul de prezentare sunteti dumneavoastra, domnule arh. Gabriel Rosca.
Pentru mine, probabil si pentru ceilalti de aici, aceasta este o alta discutie mult mai putin interesanta decat calitatea (nu formala a) solutiei arhitecturale propuse, modul in care solutia a raspuns temei de concurs, fezabilitatea solutiei (intr-un buget foarte mic), etc.

3. Iata, comunitatea locala ia atitudine. Isi exprima dezacordul. Si mi se pare lucrul cel mai trist ca un proiect pentru spatiu public sa nu primeasca, nu aprobarea, ci nici macar acordul PUBLICULUI. Nu mai vorbesc aici despre rolul comunitatii in cadrul principiilor culturii construite, promovate chiar de OAR ca organizator al concursului. Nu mai vorbesc aici de scrisoarea arh. Teodor Gheorghiu (anexata temei de concurs) la care dumneavoastra ati scris un raspuns atat de frumos, cu care am fost si suntem in acord. Scrisoare care (parca) a prevestit rezultatul concursului.
Comentariul de bun simt al doamnei Simona Caranda (putin mai sus) mi se pare edificator in acest sens.

4. "Concursul in sine este de sustinut" Asa este!
Nu cred ca cineva de aici doreste descurajarea ideii de concurs de arhitectura. Este de salutat efortul OAR pentru a organiza acest concurs. Din pacate, inca se organizeaza mult prea putine concursuri si cele cateva care se fac(cum este acesta) prezinta anumite lipsuri. Cred ca aceste lipsuri pot fi completate numai prin feedback primit de la concurenti, public, beneficiari, etc. In opinia mea, aceste comentarii (putine, de altfel) reprezinta feedback foarte important pentru organizatori. Tocmai interventii neplacute ca ale celor de aici (doar atatea deocamdata) sunt cele care va vor ajuta pe dumneavoastra in concursurile viitoare.
Poate gresesc.

5. Poate ca e timpul ca OAR sa reinceapa o discutie sustinuta (chiar publica) despre concursul de arhitectura. Despre cadrul legal, despre atractivitatea concursului pentru beneficiari, despre actori implicati, despre credibilitate, despre modul de selectare a juriului, despre promovare (sau lipsa ei), despre cat de internationala este participarea, despre obligatia beneficiarului de a implementa rezultatul concursului (indiferent daca ii rezolva tema sau nu), despre premii si daca este obligatoriu sa le dam cand nimeni nu merita, despre eq-aequo si altele.

Poate chiar ArhiForum ar putea sa joace un rol in promovarea acestei discutii. Cred ca multi arhitecti ar avea o opinie legata de organizarea de concursuri si unele dintre ele poate nu sunt irelevante.

Va salut si sper ca aceste comentarii sa ajute ideea de concurs de arhitectura in Romania.

Gabriel Rosca
4 Mar 2013 - 05:56 pm

Iulian, am vrut doar să subliniez ideea că premiul a fost acordat pentru abordarea spațiului public, adică pentru o direcție/un concept, in nici un caz nu am vrut sa limitez discuția.
În rest sunt foarte de acord, dezbaterea trebuie continuată, și despre cum construim în mediul rural, și despre concursul de arhitectură. Este chiar scopul inițiativei noastre pe care vrem să o continuăm; sper să avem ocazia să o facem.

Andrei Tache
3 Mar 2013 - 02:45 am

Cred ca toata lumea este de acord ca sunt lucruri usor neobisnuite in toata afacerea asta. Plecand de la premiza ca totul s-a desfasurat cu cele mai bune si oneste intentii, sunt totusi de remarcat unele neajunsuri serioase.

Ce frapeaza in decizia juriului este ca pare sa fi ratat doua puncte esentiale pentru fezabilitatea proiectului. Intai proiectul castigator nu are buget, desi asa cum s-a scris si mai sus era obligatoriu si asa cum scrie in PV s-au discutat elementele obligatorii de proiect. Problema aici nu este doar procedurala "de ce e luat in considerare un proiect fara nicio estimare de cost". E o problema de fezabilitate. Cumva juriul a decis sa ia asupra sa aceasta estimare si a conchis ca proiectul se incadreaza in buget? Cum poate juriul sa faca acest serviciu unui concurent? Sau se merge pe ideea ca este un concept bun si chiar cu eventuale reduceri de cheltuieli, se face o amenajare de calitate? Alegerea unei solutii atat de fragile sub aspect de fezabilitate pare riscanta si ar avea sens doar in situatia in care ea este net superioara altor solutii. In acest punct are sens problema ridicata de Alina Dumitru si m-as bucura, daca e suficient de clar contextul, sa primim un raspuns. Sunt atat de slabe valoric celelalte proiecte incat a trebuit sa se apeleze la un proiect cu deficiente atat de insemnate?
Al doilea punct nevralgic este fezabilitatea proiectului sub aspect "arhitectural" (estetic, functional, simbolic si celelalte). Tema proiectului ridica o problema sensibila. Cum ar trebui tratat centrul unui sat, respectand si conservandu-i caracterul traditional, dar integrandu-l intr-un context socio-cultural nou si in orice caz mai larg (prin solutii, expresie, functioni). Este primul sau intre primele concursuri de acest fel, care trebuie sa exploreze posibilitatile de dezvoltare in mediul rural fara a distorsiona caracterul locului. Si aici alegerea unei solutii atat de radicale, ridica semne de intrebare in legatura cu sensibilitatea juriului fata de contextul in care este plasata solutia. Contrast desigur cu atat mai mare cu cat documentatia de concurs pusa la dispozitie indica o cu totul alta directie, mai fireasca as aprecia eu, si pe care cam toate celelalte proiecte au respectat-o.

Daca ar fi sa vorbim de consecventa, cred ca minusul mare sta in organizare, nu in atitudinea lui Iulian. Cum se pune atata accent pe comunitate si pe efortul colectiv prin tema, pentru a prezenta apoi o solutie rigida, uniformizatoare, rece, impersonala si care nu lasa loc niciunui fel apropriere?

Mi se pare ca juriul rateaza miza proiectului. Atat prin decizie, dar nu mai putin prin comentariile aduse proiectelor. Sunt comentarii facile, necontextuale, generale. De ce nu se fac comentarii in raport cu tema (in esenta ei, nu doar legat de functiuni), ci cu criterii absolut generale de apreciere?
Aici nemultumirea are un fond personal, recunosc, de la concursul pentru identitatea BNAB 2012, unde comentariile juriului ajunsesera pana la nivelul la care o solutie era apreciata ca "interesanta".
Dar nu este intru totul nedrept sa remarcam acest neajuns, pentru ca e un obicei care se perpetueaza, spre nemultumirea concurentilor. Se aduna concursurile asupra carora planeaza suspiciuni, de aici juriile si OAR ar trebui sa fie cu atat mai atente, pentru ca devalorizeaza ideea de concurs si nu va mai dori nimeni sa participe, lasand loc pentru si mai multe concursuri ratate. E un cerc vicios cu urmari foarte negative.

Mi se pare remarcabil si faptul ca s-a dublat fondul de premii intr-un moment cand nu se puteau inscrie concurenti noi si era destul de tarziu pentru cei inscrisi sa faca ceva mult mai bun. De aici justificarea ca "miza proiectului este prea mare pentru premiile actuale si deci ele vor fi marite", mai ales in raport cu solutia castigatoare, devine, va rog sa ma iertati, o sursa de umor.

Din punctul meu de vedere e un concurs ratat, este ratata ocazia de a incepe un sir de revigorari ale spatiilor publice rurale din Romania.

Ce este de facut? Cred ca prin organizarea concursului trebuie limitate sansele ca juriul sa comita erori si trebuie transparentizat procesul. Plecand cum spuneam de la premisa unui concurs corect, trebuie asigurate conditiile ca alegerea sa nu poata fi superficiala. Cred ca solutiile trebuie comparate cu tema, cred ca trebuie date note de fiecare membru in parte pe criterii diferite, cred ca toate astea trebuie transparentizate. De ce nu se filmeaza procesul de jurizare pentru a fi facut public dupa concurs? Nu trebuie decat un telefon si o doza minima de curaj. De ce nu se anunta din timp modul de jurizare? Faptul ca in PV scrie "ne-am hotarat sa scoatem proiectele, pana ramanem cu 6", adica metoda de jurizare e stabilita ad-hoc si nu stim care au fost criteriile, nu denota seriozitate. Este totul facut la ochi, dupa ureche si fara rigoare. Si asta se vede si ii dezamageste pe cei care depun efort pentru a concura. Si asta cu atat mai mult cu cat cei care concureaza par sa o faca in mare parte din altruism, tinand cont ca s-au inscris in cursa pentru 3.000 de lei, fara sa-si bata joc de concurs prin ceea ce propun.

Imi cer scuze fata de toti cei implicati, nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar nu pot pune problema mai delicat de atat. Trebuie sa intelegeti ca de partea asta a baricadei oamenii isi pierd rabdarea. Nu e prima data cand sunt aratate neregulile si propuse solutii. Nici prima data cand raspunsul intarzie sa apara, sau este formulat complet neconvingator.

Cu toata stima,
Andrei

arh. CRISTINA MIU
5 Mar 2013 - 04:29 pm

1. ma intreb daca este o pura coincidenta faptul ca din echipa ce a castigat locul II fac parte colegi care au mai castigat acelasi loc II recent, la alt concurs si in ambele cazuri nemultumirile sunt exprimate vehement;
2. ma itreb daca cei care obisnuiesc sa participe la concursuri cunosc problematica organizarii unui concurs;
3. ma intreb daca intereseaza pe cineva sau daca apreciaza cineva eforturile pe care le depune O.A.R. pentru organizarea unui concurs si pentru materializarea rezultatului unui concurs;
4. ma intreb daca participantii la concursurile astea "locale" si organizate de catre "incepatori" ca noi cunosc faptul ca valoarea premiilor din cazul nostru este comparabila cu valori de premii ale unor concursuri mai celebre din SUA de exemplu;
5. ma intreb daca au cumva idee nemultumitii cu ce eforturi din partea organizatorilor se obtin fondurile pentru premii astfel incat sa rezulte un concurs tentant si sa se "batatoreasca" drumul spre uzanta concursului de arhitectura in defavoarea incredintarii directe in ceea ce priveste investitia publica;
6. ma intreb daca nemultumitii au aflat cumva ca undeva, in Austria, a fost premiata modalitatea de abordare a subiectului "Sibiel";
7. ma intreb daca cei care isi exprima in felul acesta nemultumirea nu considera din start concursurile de genul acesta ca fiind de importanta redusa, la care se poate contesta orice pentru ca totul este desconsiderat din start, incepand cu juriul si terminand cu miza.

Iulian Canov / Wolfhouse Productions
6 Mar 2013 - 01:02 pm

@ arh. Cristina Miu
Nu inteleg referirea la coincidenta...

Exprimarea nemultumirilor privind rezultatele concursurilor din profesia noastra nu este un lucru atat de rar. Nici la noi nici la altii.

Altfel, ne-ar fi placut sa fie nemultumiri exprimate vehement la celalalt concurs de care aduceti aminte. Dar eu, in calitate de membru al echipei aceleia, nu stiu de prea multe nemultumiri exprimate in public cu acea ocazie. Nici din partea noastra, nici din partea altor participanti. Poate doar din partea beneficiarului - Primaria, ceea ce e o discutie importanta de care OAR ar trebui sa tina seama.
Din partea noastra nu a existat atunci nici macar o contestatie. Se poate verifica si chiar va rog sa o faceti.

Cu respect, aleg sa nu comentez celelalte puncte pe care le-ati enuntat. Totusi, cred ca o parte din intrebarile dumneavoastra isi gasesc raspunsul in comentariile anterioare.

O zi buna.

Cristina Miu
7 Mar 2013 - 03:26 pm

Credeti-ma ca am vazut si am auzit in timpul vernisajului expozitiei celuilalt concurs nemultumirile exprimate in public si in gura mare de catre un coechipier al dumneavoastra, atat ca, in mesajul anterior am folosit termenul "vehement" din bun simt si de fapt, mai deranjata am fost de modalitatea de exprimare a dezacordului din acel moment decat de dezacord in sine. E normal sa crezi in calitatea unei solutii atunci cand esti autor si e normal sa ai argumente pentru propria solutie. La fel de normal este ca intr-un proiect de concept sa nu se regaseasca detalii care ar implini o solutie in ochii publicului.
Va pot spune ca Primaria a continuat demersurile pentru materializarea rezultatului celuilalt concurs doar dupa ce a consultat specialisti (si nu ma refer aici numai la membri din conducerea OAR).
De moment ce am postat toate acele puncte enuntate in mesajul anterior, inseamna ca-mi asum orice comentariu la oricare dintre ele, oricum, nu pot sa nu apreciez atitudinea dumneavoastra repectuoasa si pentru acest lucru va multumesc.
Cat despre raspunsurile ce se regasesc in alte comentarii, punctul meu de vedere este acela ca depinde din ce unghi privesti. Este clar ca eu militez pentru promovarea si incurajarea ideii de concurs si sunt tentata sa depun eforturi in sensul acesta pe cand dumneavoastra sunteti in echipa concurentilor si astfel, conform uzantelor, deocamdata si din pacate, rezulta ca suntem in tabere diferite. Credeti-ma ca-mi doresc sa ajungem intr-un mod constructiv la concluzia ca ambele tabere au de fapt acelasi interes: concursul de calitate.

Sisak Tamas
7 Mar 2013 - 02:50 pm

Stimata doamna,

Ma intreb ce sens are sa va intrebati 7 chestiuni (retorice)? Raspunsurile la cele mai multe dintre ele, sunt exprimate clar si raspicat in comentariile anterioare dvs. Mai mult decat atat, nu sunt rautacioase, ci dimpotriva, cei mai multi aduc si propuneri.

Asemanator cu miza concursului de la Sibiel (care hai sa zicem nu era ACEL proiect sau ACEST proiect ales castigator, ci sa se produca o interventie exemplara in sat), miza acestor discutii din cate puteti observa, incepe sa depaseasca acest caz si se refera la deficiente organizatorice care incet dar sigur submineaza credibilitatea concursurilor in general. Si ale OAR in special. Iulian Canov a subliniat asta, Andrei Tache si Gabriel Rosca la fel, si eu i-am semnalat lui Gabi asta imediat dupa rezultate.

Nu va ia nimeni capul, dar concursul de la Sibiel cu aceasta jurizare ramane un fiasco. Eu repet, dupa un inceput promitator prin tema si prin intreaga documentatie de concurs, acum toate arata in directia indicata de Teodor Gheorghiu prin aceasta scrisoare http://www.heritas.ro/sibiel/documente/Comentariu%20Teodor%20Gheorghiu.pdf. Pacat.