Stație de metrou


30.04.2012
Tipul proiectului: proiect în curs de execuție
Autor: AZC
Localitate: Rennes (Franța)
Echipa de proiectare: Grégoire ZÜNDEL, Irina CRISTEA,
Proiectant general: Atelier Zundel & Cristea
Alți colaboratori: Architram
Client: Semtcar

Clădirea încadrându-se în categoria de clădiri "IGP", adică Immeuble profondeur grande, construcție de adâncime semnificativă, noua staţie de metrou din Rennes reprezintă o provocare pentru imaginea oraşului. Spaţiul său subteran poate fi "o a șasea faţadă arhitecturală", o faţadă ascunsă a cărei expunere ar fi interesantă.
La început, am vrut să ne definim nouă ceea ce este o staţie de metrou: aceasta acționează ca un marcaj de-a lungul traseelor de linie de metrou, un spaţiu public uşor accesibil cu căi simple și fluide, semnalizate clar şi inteligibil.
Proiectul nostru, care s-a adresat staţiei de metrou "Gares (Gara) - linia B", din Rennes, încercă să aplice concret şi vizibil această nouă concepţie legată de importanţa metroului urban prin focusarea pe inteligibilitatea şi pe calitatea spaţiului staţiei.
Complexitatea unei lucrări, indiferent că este arhitecturală sau de infrastrutură, creează utilizatorului o anumită dificultate în a înţelege, utiliza sau analiza întâlnirea lui cu aceasta. În timp ce complexitatea vine cel mai adesea dintr-o anume rigoare şi un grad ridicat de organizare, dacă ea se manifestă prin confuzie, ca să nu spunem prin haos, eșuează în a-şi exprima în mod explicit ideea sau o linie coerentă.
Arhitectura s-a schimbat puţin de-a lungul timpului și rămâne în continuare esenţial pentru arhitect să introducă în proiecte complexe  idei care sunt universale, simple şi clare.
Pentru acest proiect, o staţie de metrou, care are în plus caracteristica de a constitui punctul nodal între liniile principale de metrou, linia A de metrou și viitoarea linie B de metrou, am analizat mai întâi toate combinaţiile posibile de link-uri şi de căi de circulații, din punct de vedere al fezabilității lor. Acestea aveau să se lege în concepul nostru în trei idei distincte:
- Reorganizarea fluxului de pasageri: scările normale şi scările rulante cărora li se va da prioritate şi exprimarea mai explicit vizibil a legăturilol dintre liniile A şi B.
- Articularea pe toată înălţimea a spaţiului central: un element principal în crearea unui percepţie neîntrerupte a întregii stații, legând peroanele şi ghișeul de bilete.
- Implementarea unei structuri marginale, cu o grosime de aproximativ 3.9 metri între atrium şi carcasa structurală, consolidând-o pe cea din urmă cu scopul de a limita sau chiar elimina complet necesitatea contrafișelor, precum şi pentru a servi ca un spaţiu pentru canalele tehnice.
Inteligibilitatea în proiectul nostru, cu cele două spaţii principale, spaţiu exterior atriumului şi spaţiul central director din cadrul atriumului, este rezultatul organizării amănunțite şi stabilirii priorităților în tratarea suprafețelor.
Între nivelul ghișeelor de bilete şi pasarela care leagă staţia de linia A, pasagerii sunt invitaţi să intre în atrium. Odată ce au ajuns la această pasarela transversală, alegerea direcţiei lor devine clară în faţa lor, fie spre peroanele liniei B, fie către calea de conexiune la linia A.