Concurs Stație Metrou


12.11.2012
Tipul proiectului: concurs
Autor: DRAGAN ARCHITECTURE
Localitate: Sofia
Echipa de proiectare: Radu DRĂGAN,

Amplasată într-un mediu înconjurător lipsit de repere marcante, stația de metrou 20 ar trebui să fie un punct important, un element structural al peisajului, și ea trebuie să se ridice la scara sa. Am conceput o structură în același timp generoasă și senzuală, cu un volum de sticlă curbat care îmbrățișează pământul și atinge nivelul platformei subterane prin lumina și vegetația care pătrund înăuntru. Structura este formată din 27 de arcade din metal desfășurate pe o suprafață de 4,00 m, cu lățime și înălțime variabile, începând de la nivelul traversei. Înălțimea variază între 19 și 24 m iar lățimea între 17,80 și 30 m. Arcadele sunt legate prin intermediul unei structuri secundare alcătuită din tuburi metalice ce susțin panourile triunghiulare de sticlă. Această structură susține de asemenea strada ce intră în volumul de sticlă și va forma un pod cu lungimea de 105 m suspendat de structura metalică. În partea sa centrală, acest pod va fi ușor curbat pentru a oferi o înălțime mai mare deasupra platformei de acces. Accesul principal se va realiza pe axa aleii pentru pietoni prin intermediul a două scări ce permit trecerea pietonilor pe dedesubt către stația de metrou la nivelul platformei de acces. De aici pietonii pot fie să meargă mai departe sau să intre în stație pe cele patru scări și scări rulante a căror poziție este identică celor din proiectul existent. Două scări suplimentare, amplsate de ambele laturi, permit trecătorilor să se deplaseze de-a lungul axei stației pentru a avea acces la aceasta. Cele două perechi de scări rulante vor permite un acces direct interzis de la nivelul străzii către platforme. Stațiile de autobuz sunt amplasate în apropierea stației de metrou, de ambele laturi. Conductele de încălzire sunt îngropate sub șosea, dincolo de stația de metrou. Doi pereți vegetali însoțesc peretele de sticlă, de la nivelul solului până jos la nivelul stației. Lumina și vegetația vor însoți călătorul și vor transforma atmosfera de obicei austeră într-o baie de viață și lumină.

 

 

2 comentarii:

C.S.
14 Nov 2012 - 10:01 am

Pro: spatialitate, luminozitate si identitate

Contra: traficul auto este acoperit, iar pietonii acced prin ploaie; comunicarea dintre nivelul strazii si cel al peronului va face spatiul destul de zgomotos, iar comunicarea peronului cu exteriorul pe la capetele structurii va permite troienirea peronului, transformand-ul intr-un spatiu murdar pe timp de iarna si periculos in timpul inghetului; inchiderea propusa este un cost inutil si ineficient intr-un timp in care ar trebui sa mizam pe solutii care sa imbine utilul cu economicul; cred ca ar fi logic ca inchiderea sa se faca la nivelul strazii; solutia cu peretii vegetali este interesanta insa insuficient explicata si pare neveridica in imaginile prezentate

Radu Dragan
14 Nov 2012 - 03:53 pm

Ma simt obligat sa va raspund: situl este unul complet amorf (un câmp gol la marginea zonei industriale) care trebuia calificat printr'un obiect-reper în peisaj (este vorba în tema despre o urbanizare ulterioara, dar ea e neprecizata în timp). Ceea ce am încercat sa facem era deci sa integram circulatia auto, un pasaj pieton plantat, un spatiu mai complex decât o statie de metrou obisnuita. Pietonii nu acced prin ploaie, accesul se face printr'un spatiu intermediar acoperit, dinspre un pietonal care subtraverseaza strada. Regret ca nu am atasat planurile Ele ar fi explicat si peretii vegetali care au fost bine studiati. Peronul este la etajul inferior, el nu va fi "troienit", de altfel toate garile de tranzit europene sunt deschise la capete si nimeni nu a vazut aici o problema. Singura problema este zgomotul produs de traficul auto, dar o statie de metrou este oricum zgomotoasa, exista gari unde sunt cuplate statia de metrou si gara, zgomotul e întotdeauna o problema în acest caz. Acestea fiind spuse, recunosc ca era un proiect destul de neortodox... va sunt recunoscator pentru atentia pe care i'ati acordat'o!