PARTY LAB


21.11.2011
Tipul proiectului: proiect executat
Autor: ZIP & BDX Studio
Localitate: Constanta
Echipa de proiectare: Marius CĂLIN, Roxana ROȘCA, Alina POPESCU, Mariana NICOLAE, Olivia ZAHALCA, Raluca RĂDULESCU, Ioana POPOVICI, Liviu ȘERBAN
Proiectant structură: Ascon Proiect 2003 S.R.L
Proiectant instalații: S.C ALMACLIMA S.R.L, GPM BUSINESS GROUP S.R.L
Alți colaboratori: Audio Visual: MARTIN STUDIO, Panouri termoizolante: ISOPAN EST, Policarbonat: DOTT. GALLINA S.R.L, Sticlă: CORTES INOX S.R.L, Mobilier: YUKA MOBILI
Antreprenor general: S.C ELIS INTERDECOR S.R.L
Client: Eclissis S.R.L
Anul proiectării: 2010
Anul execuției/finalizării: 2011
Suprafața construită: 1685 mp
Suprafața desfășurată: 3372 mp
Suprafața utilă: 2865 mp
Fotograf: ZIP & BDX Studio

Ceea ce în cinema se numește „based on a true story” – o reprezentare indirectă, sau o alegorie este începutul existenței arhitecturale prin utilizatori, privitori, sau chiar și aceia ce par a fi continuu absenți. De ce și unde construim în aceste aglomerări urbane post-socialiste fie marginalizate sau infuzate de noua economie a serviciilor? Cum și de ce începem a fii noi înșine într-o confuzie a realității sau în realitatea confuziei, traversând ceea ce Rem Koolhass a definit „ramășitele Modernității, sau purgatoriul junkspace” ?  Pentru Koolhass: „junkspace înlocuiește modul hierarhic cu acumularea, compoziția prin adiție”. Specificitatea arhitecturii este tocmai această accelerare în realul deja simulat, cum îl numește sociologul francez Jean Baudrillard, expunându-i potențialul și  transformarea culturală prin gândirea realizării arhitecturale.

Orașele sunt mai mult sau mai puțin vizibile - consideră Italo Calvino, asemenatoare unei case după Leon Battista Alberti, subiect de “acupunctură urbană” pus la cale de Shin Takamatsu, sau “substanțiate” după cum implică descrierea arhitecților spanioli Abalos și Herreros care se potrivește ca descriere a amplasamentului acestui proiect: Orașul artifact ne apare ca un amalgam dintr-un material până în prezent necunoscut, o conglomerație de elemente sau fluxuri naturale, artificiale sau imateriale.  Simultan poros sau fibros, se intinde pe suprafețe dense, stabile și încărcate de memorii, cât și pe largi arii diluate și fără calități, aproape lichefiate, astfel constituite din elemente antitetice desprinse din precizia limitelor traditionale dintre natural și artificial.

Amplasat în Constanța, acest proiect de approximativ 4,500 mp pe două etaje și un mezanin a parcurs câteva etape de metamorfizare. Este unul dintre cele mai provocatoare solicitări pe care le-am avut, dat fiind genetica sa funcțională în ocuparea unui spațiu dedicat comunicării.  De aici experimentul Party Lab - o cladire-itinerar, constituită din 14  programe sau funcțiuni pe care le-am denumit „focus-groups”, un joc de cuvinte cât și site pentru activități private sau publice.  Am traversat diferite faze către realizarea unei clădiri multifuncționale – inventariând dintr-un fel de mall expandabil ce urma a fi etapizat, au urmat apartamente, sau spații de birouri, de fiecare data plusând dimensional și fără inhibiții.  Bazat pe dezasamblarea organizării unei clădiri existente – o fostă cantină proiect tipizat,  ne-am reîntors către tehno-seducția unui conglomerat format din atracțiile și ceremoniile civice, incluzând banchete, restaurante, evenimente gen conferințe, seminare, paradă de modă. A vedea și a fii văzut cât și interacțiunile personale expuse în viața publică constituie binomul compatibilității disimulare / expunere în timpul real a arhitecturii.

Închiderile exterioare sunt realizate dintr-o combinație de module termoizolante și din policarbonat, pentru a răspunde suprafețelor mari ale fațadelor – 2,000 mp în total raportați la suprafața construită de 4,500 mp, predominaței capsulării și orientării către interior impuse de funcțiuni, cât și condiționărilor de buget.  Asemenea dispunerii unor obiecte într-un muzeu, densitatea și varietatea senzațiilor prezente în aceste spații interioare – de la ascultarea unor discursuri, emoțiile în tranziție sau hiperbolizate dat fiind evenimentele sociale sau comunitare ce au loc aici, a necesitat introducerea unor elemente vitrate dispuse la înălțimi diferite și finisate lateral cu o serie de oglinzi.  Reflectat, exteriorul peisajului urban devine element de construcție spațială cât și mnemonică. Astfel căutăm a produce o arhitectură ce se desfășoară în mintea participanților, din ideogramele dublei realități  unde „ordinea”, conform definiției fondatorului String Theory, fizicianului American Michio Kaku -  „este o forma a chaosului”.

 

 

1 comentariu:

daniel
28 Nov 2011 - 06:49 pm

imi pare rau, nu vreau sa deranjez pe nimeni cu comentariul meu, dar rezultatul e foarte foarte urat - un ghiveci de imagini fara nici o noima, foarte obositor si total lipsit de decenta cuminte a 'cantinei tipizate'.
prea mult name dropping si, din pacate, prea putina gandire.