Proiect pentru Centrul Cultural Transilvania


04.03.2011
Numele complet al proiectului: Proiect pentru Centrul Cultural Transilvania – Sediul Filarmonicii Transilvania (clădirea sălii principale de concerte și spații publice aferente din cadrul ansamblului)
Tipul proiectului: studiu
Autor: DS Birou de Arhitectură
Localitate: Cluj-Napoca
Echipa de proiectare: Dorin ŞTEFAN, Adrian Arendt, Bogdan Chipara, Mihai Cucu, Laura Dianu, Victor Pricop, Corina Fodor, Claudiu Ionescu, Mircea Halip

Pornind de la tema-program pentru concursul-licitație organizat de Primăria Municipiului Cluj-Napoca, am identificat urmatoarele probleme:

  • locul este relativ periferic în raport cu centrul,
  • situl propus este închis,
  • contextul urban este intersectat,
  • zona e lipsită de apetit public.

Urmărând aceste disfuncții, am încercat să le surmontăm printr-o alta abordare, propunând introducerea unui semn ordonator liniar: o axă verde-transpietonală care conectează B-dul 21 Decembrie cu strada Năvodari (cu acces în Calea Dorobantilor). În acest fel reconfigurarea în plan este generată de lucrul la două capete (axa verde și axa pietonală leagă cele două străzi importante ale orașului).

Mai mult am propus două planuri pietonale prin introducerea unei cote pietonale suplimentare la -1,50m față de cota trotuarului (0.00m) (intărind prezența elementului istoric din sit -demisolul casei monument).

Pe axa verde care reunește sediul filarmonicii, sălile pentru centrul de conferințe, spații destinate picturii, sculpturii precum și spații destinate dansului, teatrului, film-foto-video, concerte, conferințe se branșează perpendicular elementele principale de funcțiuni și volume: sala de concerte,  sala multifuncțională, sala mică de spectacole.

Toate aceste elemente conlucrează pentru a obține mai multă claritate spațială și functională, facilitând deschiderea spre o viitoare reconfigurare a zonei.

Totodată am căutat un semn care să dea identitate arhitecturală – acea formă fluidă a anvelopei sălii filarmonicii.
 

 

 

11 comentarii:

Anonymous
6 Mar 2011 - 11:34 am

Ieri incepea, parca, jurizarea proiectelor inscrise in concurs, deci momentul ales pentru publicarea variantei DSBA nu cred ca e aleator.
Titusi, daca nu ai reusit sa predai, nu ai reusit. Ti-a scapat conditia esentiala, drept urmare, la "Tipul proiectului" poate scrieti "incercare", sau altceva, dar sigur nu "concurs".
Pe de alta parte, de la maestrul Dorin Stefan asteptam totusi mai mult. Sa te gandesti la acest concurs mizand doar pe un truc formal poate e prea putin.
Asteptam cu nerabdare publicarea celorlalte proiecte inscrise in concurs, sper, tot aici pe arhiforum, ca sa le putem compara.

Redactia
7 Mar 2011 - 02:42 pm

Desigur, momentul nu a fost ales aleator. Am găsit interesant să-l publicăm acum, pentru că participarea DSBA la acest concurs era extrem de așteptată de mediul profesional, mai ales după succesul din Taiwan. Ca atare proiectul merită văzut așa cum e, în afara concursului, ca un demers paralel. Nu e nici o tentativă subversivă la mijloc. (Am modificat ”Tipul proiectului„ în „studiu”)

Giovannoni
8 Mar 2011 - 01:32 pm

Acelasi Dorin Stefan, aceeasi trista reflectie:
Din ce in ce mai sinistra "arhitectura" romaneasca!
Se cristalizeaza (in sensul dez-umanizant dat de Sedlmayr termenului) o a-arhitectura, productie doar a inginerilor, biciuiti de speculatori...
Oh, tempora! Ce frumos scria prin anii '70-'80 Dorin Stefan insusi despre contextualism...
Problema majora este insa ce face administratia publica?
Mai este Bucurestiul un polis, mai este Romania un stat? Mai reprezinta aceste notiuni interesele cetatenilor?

O arhitecta din 2011, intr-o lume din 1800
9 Mar 2011 - 11:42 pm

@ Giovannoni: Puteti fi vreun pic coerent si obiectiv? Daca aveti bunavointa, am rugamintea de a argumenta in mod profesional (daca sunteti arhitect) comentariul dumneavoastra anterior, din care transpare o vadita si nestapanita frustrare. Incercati din cand in cand sa nu va mai ascundeti dupa citate, in mod evident nu ati inteles nimic din "Pierderea masurii". Astfel veti realiza ca, cel putin din punct de vedere fizic, traiti in 2011; Hans Sedlmayr a scris acea lucrare in 1948; societatea era alta, materialele si tehnologia erau diferite, gandirea era alta. Din pacate dumneavoastra ati ramas ancorat/ă in acea perioada, ceea ce nu numai ca este trist, dar dovedeste si o profunda lipsa de cultura, in special cu privire la profesia de arhitect (ceea ce sper sincer ca nu sunteti). In loc sa criticati fara argumente, ar trebui sa apreciati faptul ca unii arhitecti romani au realizari de exceptie, atat in tara cat si in strainatate. Nu demult dl arh Dorin Stefan si echipa sa au castigat un concurs mondial de o importanta extraordinara; tipic pentru natia noastra amortita, aprecierile au fost mai multe in mediile profesionale din intreaga lume, in timp ce in propria tara au aparut si o serie intreaga de comentarii la fel de incompetente si frustrate ca al dv. Din ce ati scris realizez ca nici nu ati remarcat faptul ca nici nu e vorba de Bucuresti, ci de Cluj. Probabil nu aveti citate din acea zona. Felicitari domnului Dorin Stefan, o lucrare remarcabila!

Giovannoni
10 Mar 2011 - 11:12 am

Aveti dreptate, societatea (romaneasca) este intr-adevar alta fata de cea din 1948: mai degenerata dpdv cultural, social si biologic.
Din pacate temerile lui Sedlmayr se adeveresc: ne dezradacinam pe zi ce trece din solul nostru uman.
Dupa parerea mea arhitectura tip DSBA (inclusiv proiectul pt Taiwan) nu este de fapt arhitectura, ci un fel de industrial-design. Gasesc pe moment 3 argumente, dar lista poate continua daca vreti:
1. prezinta o confuzie de scara, de tipul celei din desenele animate science-fiction pt copii (unde este intentionata);
2. nu respecta principii profund fixate in natura umana, indiferent de tehnologii si materiale: tectonic, frumos etc;
3. ignora principiile compunerii spatiilor si volumelor, mergand pe o directie "minerala" sau "vegetala".
In mod evident contextul dela Taiwan este cu totul altul decat cele europene, iar acolo s-a dorit tocmai un obiect de "super-design futuristic" de tip science-fiction. Generalizarile sunt periculoase...
Stiam ca proiectul este pt Cluj, dar n-am facut decat sa preiau comentariul pentru un alt proiect al DSBA prezentat in acest site, intrucat mi s-a parut la fel de potrivit si in acest caz.

Giovannoni
10 Mar 2011 - 11:42 am

@ Unei arhitecte din 2011:
Gasiti mai multe argumente pe site-ul www.proiectconstructii.ro (intitulat "Arhitectura romaneasca sau pierderea masurii").

Anonymuous 1
12 Mar 2011 - 12:27 am

Domnule Giovannoni, incercand sa va inteleg argumentele si sugestiile, am cautat sa aflu si ce ne propuneti in schimbul proiectelor dsba, accesand site-ul pus la dispozitie ( www.proiectconstructii.ro ).
Pe aceasta cale as dori sa ne explicati din punct de vedere critic, dar mai ales conceptual si chiar si estetic, cele "Cateva proiecte exemplare, mai vechi si mai noi", dintre care doua vizeaza inteleg, Bucurestiul contextual : "Succesiune de spatii compuse armonios: Proiect pentru un complex hotelier, Bucuresti 2004 si Propunere contemporana care tine cont de valorile traditionale ale contextului: Proiect pentru o cladire de birouri pe str. Caderea Bastiliei, Bucuresti 2009". Cat despre propunerile urbanistice, gen "Spatiu urban armonios compus, sustinut de o arhitectura potrivita: Edwin Lutyens, Finsbury Circus, Londra 1921-1925" cum ar trebui perceput spatiul urban din axonometrie aeriana? Sa fie cercul un argument...?
Multumesc!

Giovannoni
11 Mar 2011 - 10:16 am

@Tot unei arhitecte din 2011:
Apropos de cultura si "ancorarea in contemporaneitate", v-as recomanda lectura a 2 lucrari pe care le consider relevante in contextul dezbaterii noastre:
1. Francoise Choay - "Pour une anthropologie de l'espace" (Ed. Seuil, 2006);
2. Franco La Cecla - "Contre l'Architecture" (trad. franceza Ed. Arlea, 2010).
Ca anecdota, e interesant ca La Cecla a ales pentru coperta o imagine din Romania.
A bon entendeur, salut!

Giovadannoni
11 Mar 2011 - 04:05 pm

Prietene, esti un trist! Refugiul tau numit "cultura" ma face sa cred ca nu esti tocmai cel mai progresist dintre noi. Comentariile tale spun totul despre frustrarea in care te afli de ceva vreme si care sunt sigur ca vor creste pe masura ce se vor produce tot mai multe cladiri de arhitectura contemporana. Bafta la scris si comentat. 1989 a venit ca o eliberare pentru oameni "de cultura" ca si tine. Pacat ca te-ai incuiat in ea.

Giovannoni
14 Mar 2011 - 12:05 pm

Reflectand la proiectele publicate aici (inclusiv cele pt filarmonica din Cluj) in conformitate cu criteriile mele, nu-mi ramane decat tristetea...
Cultura nu este un refugiu, ci speranta!
Ea ar trebui regasita, recunoscuta, recucerita.

adi bedreaga
15 Mar 2011 - 11:21 am

mestere...esti idolul meu