Taiwan Tower - Floating Observatories


27.02.2011
Numele complet al proiectului: Taiwan Tower
Tipul proiectului: concept
Autor: DS Birou de Arhitectură
Localitate: Taichung Taiwan
Echipa de proiectare: Dorin ŞTEFAN, Bogdan CHIPARA (şef de proiect), Anda ŞTEFAN, Adrian ARENDT, Corina FODOR, Mihai Bogdan CRĂCIUN (SOM, USA), Claudiu BIRSAN-PIPU (upgrade.studio), Oana NITUICA (upgrade.studio)
Client: Primăria oraşului Taichung
Anul proiectării: 2010
Suprafața construită: 43.400 mp
Suprafața desfășurată: 172.416 mp
Valoarea investiției: 498.000.000 $

“Pornind de la conturul geografic al Taiwanului – o insulă al cărei contur aduce cu forma unei frunze – am dezvoltat conceptul copacului tehnologic: am modelat 8 frunze spațiale (8 fiind un număr norocos în cultura locală) sub forma unor zeppeline – asemeni unor lifturi ce glisează în jos și în sus, de-a lungul “trunchiului de copac” și care servesc drept platforme/deck-uri de observare / belvedere. Am numit aceste elevatoare “observatoare plutitoare” deoarece fiecare are câte o nacelă ce poate primi între 50 și 80 de persoane; acestea se auto-susțin prin intermediul unor baloane umplute cu heliu și sunt construite din materiale ușoare (preluate din industria navelor spațiale), sunt acoperite cu un tip de membrană de ultimă generație (PTFE) și glisează pe verticală pe o șină încărcată cu un puternic camp electro-magnetic.” – Dorin ȘTEFAN, Director General, DSBA

Toate funcțiunile, punctele de informare, muzeul, spațiile de birouri și conferințe, restaurantele și deckurile fixe de observare, se desfășoară pe axa verticală a turnului. Pe lângă ideea de a desena un turn a cărui siluetă să răspundă simbolismului local și care să aibă un impact vizual extraordinar de “icon”, soluția noastră este în același timp una sustenabilă:

  • amprentă minimă la sol a construcției;
  • suprafață verde maximă;
  • toate circulațiile sunt integrate pe verticală (funcțiuni principale și secundare atât pentru servicii cât și pentru turiști);
  • efectul de “horn” este utilizat pentru ventilarea naturală a diverselor zone funcționale;
  • energia electrică este produsă prin:
  • un sistem axial de turbine atașate nodului central de circulații;
  • panouri fotovoltaice ajustabile pe toată înălțimea turnului;
  • iluminatul în zonele de la subsol și în spațiile muzeului, sub placa sandwich (structură, pamânt, plante, circulații pietonale) se face printr-un sistem de domuri de fibră optică;
  • încălzirea observatoarelor plutitoare se va face prin utilizarea puterii solare captată de o nouă generație de membrane fotovoltaice ce învăluie celulele umplute cu un gaz din familia heliului;
  • apa de ploaie este colectată în tancuri situate la subsol în apropierea unei stații de purificare și reciclare, astfel încât apa reciclată se poate folosi pentru: spălare, irigarea zonelor verzi, apă menajeră;
  • exista o stație geotermală în subsol pentru încălzirea clădirii în sezonul rece și pentru apa caldă.

“Chiar daca designul observatoarelor plutitoare a fost influențat de cultura science-fiction a jocurilor pe computer, acestea sunt fezabile și joacă un rol major în dezvoltarea traseului din muzeul turnului, dându-i o nouă dimensiune pe verticală. Vazut de sus, orașul în sine devine exponat-cheie pentru Muzeul Dezvoltării Orașului Taichung. Vazute din interiorul muzeului, când sunt adapostite, observatoarele plutitoare devin ele însele exponate, dovadă fascinantă a prezenței realizărilor tehnologice.” - Bogdan CHIPARA, arhitect DSBA

“Anterior, noi am mai colaborat într-o serie de proiecte experimentale cu Dorin STEFAN (care ne-a fost și profesor la facultate), motiv pentru care în timpul acestui concurs aveam deja dezvoltat un mod versatil și provocator în a aborda cerințele de design. Acest fapt a facut ca proiectul să aibe un demers coerent de la ideea inițială și până la varianta finală a proiectului, lucru pe care îl putem spune foarte rar când vine vorba de dezvoltarea unui concurs internațional.” - Claudiu BARSAN-PIPU & Oana Maria NITUICA (upgrade.studio)

 

 

6 comentarii:

Giovannoni
11 Mar 2011 - 02:48 pm

Inspaimantatoare aratania asta cu viscere de plastic! E ca-n filmele cu monstrii si extraterestrii pe care incerc sa le ascund vederii baietelului meu de 7 ani...
Probabil ca denota o reintoarcere la estetica grotescului din evul mediu, cu gorgone si grifoni.
Asistam oare la o involutie a speciei?

petre
14 Mar 2011 - 05:02 pm

Dl. Giovannoni, v-as ruga sa dati macar un exemplu de arhitectura romaneasca reusita dupa gustul si mintea Dvs! Sunt tare curios ce va incanta pe Dvs.

Bogdan
31 Mar 2011 - 10:39 am

Un cub compartimentat frumos! Cam la atat se rezuma arhitectura romaneasca si la arhitecti care cred ca ce fac ei este apogeul arhitecturii. Noi deabia am descoperit betonul aparent a lui Corbusier, nu poti avea pretentii de la acesti oameni sa aprecieze acest gen de arhitectura!

mihai macavei
14 Mar 2011 - 01:19 am

Da!!! este o involutie sa interpretezi totul prin prisma unei estetici care nu a iesit din epoca de piatra cand suntem totusi in anul 2011.
Sau poate sta in natura evolutiei umane sa produca ceva dincolo de mediul tehnologic ROMANESC.
Mie proiectul acesta mi se pare o gura de aer pentru arhitectura romaneasca, o gura de aer pe care aceasta o cere de cam multa vreme.

Giovannoni
15 Mar 2011 - 11:56 pm

@petre
Vezi site-ul www.proiectconstructii.ro intitulat "Arhitectura romaneasca sau pierderea masurii".

petre
16 Mar 2011 - 11:38 am

aha...deci postmodernism. Acum inteleg.