Soluție alternativă la Diametrala Buzești-Berzei


26.06.2011
Tipul proiectului: studiu
Autor: Arhitecţii voluntari
Localitate: Bucureşti
Echipa de proiectare: Şerban STURDZA, Alexandru Beldiman, Pierre Bortnowski, Florin Botea, Mariana Celac, Dragoş Constantinescu, Lucian Corduneanu, Peter Derer, Mirela Duculescu, Raluca Mihalache, Raluca Munteanu, Teodora Popescu, Cristina Ştefan, Carol Toth, Iulian Ungureanu, 2MT
Anul proiectării: 2011

 

Memoriu jutificativ

Proiect Alternativ pentru Hala Matache

 

Arhitecţii voluntari

 

Argument

Arhitecţii voluntari au întocmit o serie de materiale ca soluție posibilăalternativă (sau cel puțin generatoare de idei și soluții îmbunătățite) ladiametrala Buzești-Berzei. Redactarea este în fază de studiu, de ilustrare de concept, și unele precizări sunt necesare pentru a ușura lectura planșelor. 

Dorim să păstrăm Hala Matache pe amplasamentul actual, și să încercăm săgenerăm în jurul ei un nucleu de spații publice și comerciale, care să fie"purtătoare" a identității cartierului. În același timp, dorim păstrarea pe câtposibil a caracterului țesutului istoric, prin evitarea unor situațiiconflictuale, atât sociale cât și de ordin arhitectural ("placarea debulevarde"). Nu susținem conservarea cartierului în stadiul în care este acum,ci evoluția lui după un ritm firesc și sustenabil. Rolul Halei Matache înaceastă evoluție nu poate fi omis, această construcție-simbol fiind purtătoare a identității zonei Buzești. Valoarea ei este inseparabil legată de context, deaceea considerăm că afectarea atât a poziției cât și a contextului imediat, vaface ca intervenția să-și piardă justificarea.

Scurtă descriere a propunerii

Una din primele direcții în care am acționat a fost găsireaunei soluții alternative care să asigure o desfăşurare logică a traficului, ţinînd seama de sensul unic de pe Calea Victoriei şi traficul de pe Dinicu Golescu: Calea Victoriei oferă acces cu sens unic dinspre Piaţa Victoriei spre Splaiul Dâmboviţei. Strada Buzeşti-Berzei va prelua citrculaţia auto pe două benzi în sens invers împreună cu linia de tramvai existentă şi un culoar de biciclete, cu amenajarile aferente (refugii, acostamente, plantaţii de aliniament, trotuare, etc).

Pe zona mediană între intersecțiile cu Strada Occidentului șiDinicu Golescuse amenjajează o "bretea" care să preia două benzi de circulație auto de în sensul dinspre Piaţa Victorie spre Splaiul Dâmboviţei. Pe Strada Buzești, circulația auto se va desfășura pe douăbenzi, în sens unic, spre Piața Victoriei. Aceasta este amenajată pestrada Atelierului și Baldovin Pârcălabul (existente), și de o legăturănou creată în spatele Spitalului Polizu. Transportul în comun de pe strada Pârcălabul poate fi deviat astfel încât să întoarcă în zona parcului Gării de Nord. Pentru exemplificare propunem secțiunile transversale și schema detransport în comun. 

Zona astfel rezultată are caracterul unei insule refugiu-tampon, cu un pronunțat caracter comercial. Se pastrează funcțiuneacomercială a halei. Pentru asigurarea traseului bretelei câteva travei din hala nouă din piața existentă sese remontează în zona de piaţă în aer liber din spatele Halei Matache. Spațiul care flanchează diametrala va fi tratat ca un spaţiu public pentru pieţe şi târguri volante, cu vegetaţie abundentă şi amenajări speficice.Acest aranjament va asigura dezvoltarea în continuare a cartierului. El permite este construirea cu densitate şi regim de înălţime mari a terenurilor libere limitrofe. Insula halei devine astfel un spațiu permeabil pietonal. Se pot realiza legături în cadrul zonei, cu funcții predominant sociale şi cu posibilitatea definirii unorrepere urbane.

Etapizare

Realizarea soluţiei prezentate se poate face în trei etape de intervenţie cu preocuparea de a asigura funcţionalitate corectă după încheierea primei etape:

Etapa I

  • Amenajarea străzii Buzeşzi-Berzei (trotuare, carosabil, tramvai, pistă biciclete)
  • Reabilitarea Halei Matache şi punerea ei în funcţiune
  • Amenajarea spaţiului public comercial din lungul Diametralei pentru pieţe şi târgul volante, cu spaţii verzi şi mobilier aferent.

Etapa II

  • Remontarea traveilor din hala nouă pentru realiyarea bretelei
  • Realizarea bretelei de circulaţie pe strada Atelierului şi Baldovin Pârcălabul
  • Studiu şi rezolvarea intersecţiilor Bretea cu Dinicu Golescu şi Bretea cu Griviţei

Etapa III

  • recostrucţia mopnumentelor demolate ilegal (Berzei 81, Berzei 89, Haralambie Botescu 18)
  • reabilitare parcele tradiţionale, completare fronturi, plantaţii

Chestiuni conexe, extinderea studiului

În paralel, am început organizarea unui dosar de "fișe" cu alte cazuriasemănatoare, care ar trebui să susțină păstrarea și reabilitarea HaleiMatache. Procedura de clasare a monumentului "hala MatacheMăcelarul" în categoria A ar trebui declanșată imediat. Având învedere că pe acest extras se vede clar că exproprierea s-a făcut în vederea demolării, o astfel de procedură este necesară pentru protejarea monumentului.

În ultima perioadă s-au strâns semnături (peste 2000) pentru păstrarea Halei Matache pe amplasamentul actual prin diferite canale (online, caiete de semnături).

O poziţionare corectă în privinţa Halei Matache are o importanţă vitală pentru dezvoltarea unor proceduri durabile şi moderne în cazul altor intervenţii urbanistice similare (Hala Traian – Calea Călăraşi, Râul Dâmboviţa – penetrarea A1, etc.)

 

 

4 comentarii:

Ion
27 Jun 2011 - 12:05 am

Felicit autorii acestei propuneri din doua motive:
1. Deoarece este pentru prima oara cind cineva din randul celor care contesta diametrala vine cu o propunere concreta, studiata si coerenta.
2. Deoarece intruneste calitatile citate mai devreme si este de asemenea cat se poate de realista si de usor de pus in practica rapid si fara a ingreuna prea mult lucrarile deja incepute.

Regret sincer ca acest studiu nu a fost facut mai devreme (acum 5 ani de cand a inceput PUZ sau acum 10 cand a fost introdusa diametrala in PUG).
Sper din tot sufletul ca veti gasi sprijin din partea autoritatilor pentru a aduce si alte propuneri/ solutii privind probleme mult mai grave ale patrimoniului precum iminenta disparitie in cazul unui seism grav a cladirilor din centrul istoric sau de pe marile bulevarde ale Bucurestiului (ma refer la cele create inainte de 1947).
As fi mai mult decat fericit daca ordinul ar gasi de cuviinta sa creasca taxa pentru a sprijini astfel de studii.

Cristian Balan
28 Jun 2011 - 06:48 pm

Mă bucur de această inițiativă.
Și ca să știți că nu e în zadar: pe parcursul lunii mai a fost organizat un atelier (București Alternativ) care a reunit tineri profesioniști și studenți (din domeniul arhitecturii / urbanismului dar și din domenii conexe - antropologi / sociologi / economiști) care a încercat de asemenea să propună o alternativă. Rezultatele acestui atelier (care își propune să continue atât pentru problema diametralei cât și pentru alte probleme ale orașului) au fost prezentate și la evenimentul Street Delivery și și-au propus să continue efortul de promovare a unei atitudini alternative atât în zona administrației cât și pentru plublicul larg. Ar fi benefic cred să ne unim eforturile.
Un link către unul dintre organizatori: http://www.atu.org.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=153:b...

Bogdan Dragulescu
22 Jul 2011 - 12:18 pm

In calitate de cetatean, salut initiativa Arhitectilor Voluntari si ma bucur de solutiile alternative propuse pentru pastrarea Halei Matache, monument protejat. In calitate de riveran al Diametralei Verde, ma preocupa de asemenea zona protejata Bibicescu. In perspectiva triplarii traficului auto pe bulevardul Vasile Parvan, conform Urbis 90, limita de confort fonic va fi o problema tot mai acuta. In ciuda hartii de zgomot a PMB si a planului de actiune pentru reducerea zgomotului ambiental, proiectul Bulevardului Uranus (Diametrala Nord-Sud) se constituie intr-o circumstanta agravanta in raport cu datele generale pe care se bazeaza Conceptul Strategic Bucuresti 2035. Astfel, pentru calitatea perceputa a vietii in Bucuresti, din date Eurostat, zgomotul a fost identificat alaturi de poluarea aerului ca a doua cea mai presanta problema a cetatenilor ce, intr-adevar, isi doresc "sa traiasca si sa locuiasca normal si civilizat in orasul lor (Sorin Oprescu, primar general)".

adrian.pop
16 Aug 2011 - 11:07 pm

Pacea de la Hala Matache, un rezultat la care a contribuit consistent şi proiectul de mai sus:

http://economie.hotnews.ro/stiri-imobiliar-9652753-primaria-capitalei-de...