Faculty Club
Tipul proiectului: | proiect executat |
Autor: | SHIFT A+U |
Localitate: | Tilburg - the Netherlands |
Echipa de proiectare: | Harm TIMMERMANS, Pieter HEYMANS, Sabine HOGENHOUT, Bahar AKKOCLU, Tjeerd BLOOTHOOFD |
Proiectant structură: | Bartels, Eindhoven |
Proiectant instalații: | Schreuder Groep, Breda |
Alți colaboratori: | Stone façade: Van Stokkum Natuursteen, Venlo Glass façade: MHB, Herveld Fixed interior: Smeulders IG, Nuenen Concrete floor: Van Kempen Bedrijfsvloeren, Bergeijk Garden: Van Helvoirt Groenprojecten, Berkel Enschot Lighting: Philips Lighting and Living Projects Furniture: Brokx Projectinrichting, Oosterhout with Vitra Garden design: MTD, Den Bosch Garden realisation:Van Helvoirt Groenprojecten, Berkel Enschot |
Antreprenor general: | Van der Weegen, Tilburg |
Client: | Tilburg University |
Anul proiectării: | 2009 |
Anul execuției/finalizării: | 2011 |
Suprafața construită: | 518 mp |
Suprafața desfășurată: | 628 mp |
Suprafața utilă: | 425 mp |
Valoarea investiției: | 1.487.500 euro |
Fotograf: | René de WIT |
Universitatea Tilburg și-a extins campusul cu un Club al Facultății, un pavilion multifuncțional pentru personalul academic și pentru invitații acestuia. Shift architecture urbanism a luat inițiativa de a reanima calitățile esențiale ale campusului Tilburg: clădiri solitare în mijlocul vegetației. Modernismul monumental al lui Jos Bedaux a servit ca punct de reper. Bedaux a proiectat cea mai veche și cea mai admirabilă clădire pentru universitate în anii '60.
Prin crearea unei relații formale puternice între clădirile existente ale universității și noul Club al Facultății, se obține un ansamblu unitar de clădiri izolate. Acest fapt face ca Faculty Club să fie percepută ca parte din universitate, în ciuda poziției sale periferice în pădure și a programului exclusivist.
Faculty Club este proiectat ca un volum monolit decupat, o cutie simplă în care transparența și masivitatea se contopesc laolaltă. Restaurantul central este scobit în miezul clădirii, creând un efect de tunel în fațada din față. Pentru a întării caracterul său solitar clădirea e ridicată de la sol. Diferența de nivel este rezolvată cu scări exterioare și o rampă integrată în fațada din față.
Fiecare fațadă are doar o fereastră. Prin adâncirea fiecărei ferestre se crează spații exterioare înăuntru fațadelor din față și din spate. Acest lucru marchează în față intrarea principală și crează o terasă mare acoperită în spate. În plus, simplitatea și plasticitatea tratării tridimensionale a ferestrelor contribuie la calitățile sculpturale ale clădirii.
Programul principal consta într-un restaurant de optzeci de persoane, o zonă de lounge și două săli de conferințe. Programul secundar consta într-o bucătărie, spații de depozitare și de serviciu. Cu cât funcțiunile sunt mai îndeparte de campus, cu atât spațiul este mai intim și mai neprotocolar. Astfel, sălile de conferințe sunt orientate spre campus, în vreme ce zona de lounge relaționează exclusiv cu pădurea și grădina. Toate funcțiunile sunt legate de o axă transparentă care traversează toată lungimea clădirii.
Atât zona de lounge cât și restaurantul sunt legate de terasa decupată din spatele clădirii. Un sistem de ferestre glisante pe patru șine permite deschiderea a două treimi din totalul de optsprezece metri de fațadă ditrată. Acest lucru intensifică prezența pădurii fără ca vizitatorul să pășească în afara cojii clădirii.
Principiile contructive ale clădirii sunt aparent simple. Pentru a afișa contrast spațial și de masă, structura, instalațiile și detaliile sunt integrate în pereți și plăci. Tema de bază pentru ingineri a fost absența vizuală a elementelor tehnice. Contractorii și consultanții au fost implicați devreme în procesul de proiectare preliminară, permițând dezvoltarea unor detalii precise și adaptate proiectului, care au susținut considerabil conceptul general. Shift architecture urbanism a răspuns de proiectare, inclusiv de proiectul tehnic, și de urmărirea de șantier.
Rezultatul este o clădire unitară, durabilă și atrăgătoare. Un monolit sculptat astfel încât să profite în același timp de peisajul din jur și să-și păstreze forma primară distinctă. Arhitectura sa face referire la patrimoniul lui Jos Bedaux prin abstractivitate și adaptarea limbajului formal. Aceasta face clădirea ,deși solitară, solidară, sobră și luxoasă, masivă și transparentă, tăcută și grăitoare.
iata-ne din nou in fata unui "frigider rafinat" care ne incanta gustul (de)format in scoala si ne stimuleaza inteligenta.
Din nou,arhitectura pentru arhitecti si alte persoane "initiate"....
cred ca aceasta etapa in gandirea arhitecturii trebuie lasata in urma, trebuie depasita prin redescoperirea infinitelor posibilitati oferite de tot ce avem in noi si in jurul nostru. Inclusiv nevoile. :)
Avem oare disponibilitatea de a reinventa arhitectura sau continuam cu ceva care nu mai raspunde nevoilor noastre, ale epocii in care tocmai (ne dam seama ca) intram?
Pentru mine, cladirea prezentata are aceeasi valoare ca si o cladire pariziana eclectica de sfarsit de sec. XIX . Frumoasa, eleganta in felul ei - si atat. Iar arhitectii respectivi - impermeabili la semnele lumii care tocmai se schimba dramatic in jurul lor.
Acest comentariu imi aminteste de un text pe care l-am citit chiar azi ( http://www.guernicamag.com/blog/3176/the_architect_has_no_clothes/ ) despre "miopia arhitectului" pe care o invatam in scoala. Mie mi-a dat de gandit articolul pentru ca ma intreb de multa vreme daca arhitectul ar trebui sa creeze case pentru revista sau case pentru oameni. E bine ca repetam aceleasi linii elegante de acum 82 de ani sau mai exista si altceva?
Horatiu, iti faceai un mare bine daca taceai...
Sunt strugurii prea acrii?
de citit si de aci:
http://www.guernicamag.com/blog/3176/the_architect_has_no_clothes/
4 comentarii: